twisted mind.



Abil, si alter ego.

Wednesday, December 7, 2016

pasca 2016

Sudah menjangkau Disember, tapi aku masih tidak tahu hala tuju aku. Umur sudah masuk 20 tapi masih termangu-mangu dengan masa depan ni perkara normal ke? Mungkin normal. Kita anggap saja normal.

"Tapi kau bukan sedang belajar?"
Iya tahu, tapi apa yang aku belajar ni boleh jadi periuk nasi aku ke kalau aku setakat di purata bila dibandingkan dengan yang lain? 


Terlalu awal untuk fikir soal ini tapi apa salahnya.

"Ada rezeki itu, adalah hak kau."
Iya, ada rezeki. Rezeki di mana-mana. 

Kebergantungan pada Tuhan itu satu perkara yang bagi aku agak sentiasa diremehkan. Tapi mustahak, Dalam hidup, kita harus bergantung pada sesuatu zat. Bukan khalifahNya yang pasti. Mana mungkin kau mahu bergantung pada makhluk yang seringkali melupakan Sang Pencipta. Kalau Si Pencipta pun dia lupa, kau apatah lagi? 

Jadi, bergantunglah pada Yang Esa. Hanya Dia saja yang dapat merubah apa yang mustahil untuk diubah. Dia sudah cipta kau yang sempurna apa ada, setakat secubit takdir, sekelap cuma saja dia boleh tukar. Apatah lagi rezeki.

Jujur, aku agak merasa jengkel pada sesetengah kenyataan hamba-hambaNya ini. Antaranya:
"Sewaktu ada kertas peperiksaan, baru nak bersujud berjumpa Tuhan?"

Aduhai. Daripada sang manusia hina-dina ni langsung tak bersujud di sajadah, bukankah lagi bagus begitu? Sekurang-kurangnya dia ingat juga Tuhan. Dari kau yang asyik nak menghakimi lagak Tuhan? Apa kau ingat dia nak bersujud pada kau? 

Menegur itu boleh, tapi lagak tarbiah sentap macam kau lahir-lahir saja sudah maksum itu buat aku geli. Kebergantungan dia pada Yang Satu, jadi soal dia berjumpa Tuhan amat jarang sekali itu antara dia dengan Tuhan. Bukan antara dia dengan kau, mahupun aku. 

Moga Tuhan berikan rezeki kita di mana saja kita berada. Di tanah Malaysia mahupun di tanah asing. Dan juga, moga Tuhan sentiasa bersama anda meski tiada makhlukNya di samping anda.